Home   Brievenrubriek   Medewerking   Vragen   Onderhoud site   Links   Bronnen   Contact   Auteursrechten   Alle fotoalbums

OVS' ers van de Emma-Limburgse mijnen

Klik hier voor de foto's

Klik hier voor Actie OVSrs uit 1960 voor missiepost uit Afrika

Tekeningen van de opleidingsgebouwen Staatsmijn Emma aangeleverd door Emil Bernardi

Foto van en over de OVS van de Staatsmijn Emma aangeleverd door Emil Bernardi

Werkboek van de OVS Huub Zanders 1958-1962

 

Leraren lichamelijke opvoeding ovs.mvs.en tvs Chefs en mijnbouwkundige leraren ovs en mvs
Spronck, Van Emmerik, Lataster, Spanjer, Robijns, Reuvers. Bloemers-Chef, v.Tilburg, Posthoff, Wilms, Schmidt, Geraats, Gijsen, Widdershoven

Enkele voorbeelden van oude herinneringen van de "Ondergrondse Vakschool" afgekort de OVS.

Onderstaand OVS troep op de Staatsmijn Emma rond 1962

Onderstaand bericht is binnengekomen van Rien van de Ven, mijn dank aan hem.

Complimenten voor je site. Bij toeval kwam ik hierop terecht bij het zoeken naar het verleden van de steenkolenmijnen, met name de Emma waar ik bijna 8 jaren (1959-1967) in dienst ben geweest. Welnu voorwaar mijn bericht; onder de link OVS Emma op eerste foto waar je zelf in het midden staat, herken ik meerdere oud collega's. Staand van links naar rechts ? Wiel Palm (Nuth), Jan Driessen (melderslo) Zittend van links naar rechts, Rien van de Ven, (Deurne) Evi? Engelen (Meijl), van den Broek (Hoensbroek), Jan Engels (Helden), Jan? Peters (Belfelt?) De foto dateert inderdaad uit 1962 en we hadden ons beste pak aan bij het afscheid van de OVS. Ik zal eens zoeken of ik nog e.e.a. kan vinden uit die tijd, wijlen mijn moeder was een fervente verzamelaarster.     Met vriendelijke groet, Rien van de Ven

.

 

Beste Wiel, Als ik naar onderstaande (deze) foto kijk, heb ik het gevoel terug van de OVS tijd. Helaas kan ik alleen nog wat

voornamen van deze groep. We waren op bezinning (Retraite) in Oirsbeek met pater Jeroen, kan jij via jou site nog wat namen achterhalen.

Bij deze roep ik dus iedereen op die zich herkent.

 Rechtsonder zittend, Pierre. B ,

Onderstaand de foto van koempel Roeleven troep 105 Staatsmijn Emma te Hoensbroek

 

 


Onderstaande foto is genomen rond 1957, ik ben ongeveer 6 maanden op de O.V.S.
van de Stm.Emma geweest,omdat op de o.v,s,van de Stm.Emma veel o.v.s.ers
waren is toen besloten dat, met goedvinden van betrokkene, de o.v.s. ers van
de Stm.Emma overgeplaats werden naar de Stm.Hendrik.
Ik,Martien Baar, sta links gehurkt op de voorste rij, van de rest weet ik
geen naam.----Herkend u zich hierop??

Onderstaand een promotieboekje over de OVS , foto aangeleverd door Marco Potten

 

Onderstaand een promotieboekje over de OVS , foto aangeleverd door Marco Potten

Zr dringend vraag ik u om de teksten niet te kopiren of te gebruiken elders op het internet.

 

09-01-2008.Onderstaand stuk "De Mijnlamp" is  geschreven door H. Roebbers  in zijn werkboek op de staatmijn Emma zijn werknummer was 69222 Ploeg 1 troep 51 OVS Emma..Met dank aan de de hr Roebbers dat ik dit stuk mag plaatsen de onderstaande tekst is letterlijk overgenomen uit zijn werkboek bij  OVS.

De mijnlamp

De mijnlampen die wij ondergronds gebruiken kunnen we verdelen in:

1.De potlamp.

2.dePetlampen.

3.De normale draaglamp.

In de lampisterie word vr het afdalen deze lamp aan iedere mijnwerker verstrekt uitgezonderd aan diegene die door bijzondere werkzaamheden een petlamp of benzinelamp ontvangen 

Bij 't in ontvangst nemen moet men controleren of:

1.Men de lamp met eigen werknummer heeft.

2.de lamp niet beschadigd is.

3.De pot bij geheel aandraaien niet meer teruggedraaid kan worden.

Behandeling:

1.Draag de lamp steeds in de hand.

2.Bij het klimmen van op-en neerbraken steeds in het halsriempje.

3.Gebruik de lamp nooit voor iets aan te kloppen,de mantel van de pot deukt dan in en de accu die er in zit kan eveneens beschadigd raken. De lampen worden u in bruikleen verstrekt en voor elke beschadiging bent U zelf verantwoordelijk.

De electrische potlamp:

Deze lamp berust op hetzelfde principe als de normale draaglamp,de hoofd onderdelen zijn:De platte accu, Gloeilamp met schijnwerper, Verbindingskabel tussen de accu en de schijnwerper.

Deze lamp is uitstekend geschikt voor mensen die zich zelf veel moeten verplaatsen en die hun handen vrij moeten hebben bij hun werk. Ook voor controle werkzaamheden is deze lamp uitstekend geschikt. De accu word met een riem of leren tas aan het lichaam bevestigd. De schijnwerper plaatst men op de mijnpet.

De benzinelamp: 

Dit is het middel dat de mijnwerker ter beschikking staat om de aanwezigheid van mijngas vast te stellen en daarvan de hoeveelheid te bepalen.Bij het ontvangen en ook soms ondergronds moet men de benzinelamp zr ernstig controleren. Alle mensen die een benzinelamp zullen ontvangen worden van te voren over het gebruik hiervan degelijk geinstrueerd.

Getekend 06-02-1954  

www.limburgsemijnen.nl

 

01-01-2008. Onderstaand stuk "De Mijnwagen" is  geschreven door H. Roebbers  in zijn werkboek op de staatmijn Emma zijn werknummer was 69222 Ploeg 1 troep 51 OVS Emma..Met dank aan de de hr Roebbers dat ik dit stuk mag plaatsen de onderstaande tekst is letterlijk overgenomen uit zijn werkboek bij  OVS.

De mijnwagen

De mijnwagen is nog steeds een onmisbaar middel van vervoer in het ondergrondse bedrijf. Na het transport van kolen en materiaal dient de mijnwagen ook nog wel eens voor het vervoer van mensen. Wel moet er rekening mee gehouden worden met de volgende voorschriften.

1. De machinist moet op de hoogte zijn van het feit dat hij mensen vervoert. 

2.Men mag alleen in de doorvoor bestemde lege wagen plaatst nemen. 

3. De voor personen bestemde wagens mogen zich niet direct achter de locomotief bevinden en niet tussen beladen wagens in.

4.Men mag alleen in een stilstaande trein uitstappen.

De mijnwagen rijdt over rails. In onze mijn kunnen we alleen 115 mm spoor. Het is van belang voor een goed vervoer en dat het spoor goed ligt. Punten van belang bij spooraanleg zijn:

1.De ruimte tussen de rails moet over de hele lengte 55 cm zijn.

2.Er moeten voldoende dwarsliggers onder het spoor liggen(onderlinge afstand 80 cm).

3. De rails moeten met onderleg platen en trefondbouten goed vast op de dwarsliggers worden vast gemaakt.

4. De rails moeten met lasplaten en bouten aan elkaar verbonden zijn.

5. Onder de verbinding van twee rails mag geen dwarsligger voorkomen. 

Het duwen van mijnwagens.

1.Men houdt de handen boven op de mijnwagen en niet aan de zijkanten.

2.Meerdere wagens moeten degelijk aan elkaar gekoppeld zijn.

3.Duwen meerdere arbeiders elk een wagen dan moeten zij een afstand van minstens 10 meter bewaren.

4. De lamp moet voor de tegemoetkomende duidelijk zichtbaar aan de zijkant van de wagen hangen.

Het aan en afkoppelen van wagens is nog steeds ondanks alle waarschuwingen een bron van ongevallen.

Waar moet men dus op letten (Klem)

1.Men mag met geen lichaamsdeel tussen de wagens komen.

2.Het aan en afkoppelen moet snel gebeuren. De handgreep is met enige oefening te leren.

3.Aan en afkoppelen mag alleen bij stilstaande wagens.

4.Men moet een wagen vastleggen,dat is enige juiste methode door een stuk plaat hout tussen de wielen door te steken over beide rails.

Een bron van ongevallen is ook nog steeds, het zicht van de ene zijde van de wagen naar de andere te begeven.

1.Gebruik te maken van een wagenbrug (als die aanwezig is)

2. Over de wagen te klimmen.

Nooit!!! mag men tussen de wagens doorgaan.

Getekend op 30-06-1954

www.limburgsemijnen.nl

Volgend stuk zal gaan over kolen en steenstof.